نوشته شده توسط : تیم پزشکی

یک اسپرم طبیعی دارای یک سر بیضوی است که حدود 5-6 میکرومتر طول و 2.5-3.5 میکرومتر عرض و یک دم طولانی دارد. هنگامی که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اسپرم را دریافت می کنید، تعدادی از نتایج را مشاهده خواهید کرد که نشان دهنده درصد اسپرم در نمونه است که اندازه و شکل طبیعی دارد.

استانداردهای مختلفی برای آن وجود دارد که طبیعی است. اما محدوده طبیعی مورفولوژی بین 4 تا 14 درصد است. با توجه به اینکه چه سیستمی استفاده می شود، ممکن است اعداد مختلفی برای تجزیه و تحلیل اسپرم مشاهده کنید. 4٪ بر اساس مورفولوژی "سخت" کورگر طبیعی است؛ که رایج ترین سیستم ارزیابی مورفولوژی است. از آنجائیکه "طبیعی" فقط نیاز به 4 درصد اسپرم با شکل و اندازه نرمال دارد، می توانید بگویید که هر مرد دارای اسپرم غیر طبیعی است. 

مورفولوژی غیر طبیعی اسپرم بدان معنی است که بسیاری از اسپرم ها در یک نمونه شکل غیر طبیعی دارند - به عنوان مثال، آنها ممکن است بیش از یک دم یا سر کج داشته باشند. این موضوع مهم است، زیرا داشتن یک شکل غیر طبیعی ممکن است باعث نفوذ سخت آن به تخمک شود. مورفولوژی اسپرم غیر طبیعی ممکن است به ناباروری مرد منجر شود.

آیا می توانید مورفولوژی اسپرم را بهبود بخشید؟

اسپرم شما معمولا در جوانی سالم تر است. بعضی از پزشکان توصیه می کنند اسپرم خود را در مراحل اولیه زندگی فریز کنید تا بتوانید از سالم ترین اسپرم استفاده کنید.  بدن شما همیشه اسپرم جدید تولید می کند، بنابراین تغییرات در رژیم غذایی یا شیوه زندگی شما می تواند سلامت اسپرم آینده شما را تحت تاثیر قرار دهد، از جمله:

  • کاهش وزن
  •  ورزش منظم
  • اجتناب از نوشیدن الکل، مصرف دخانیات، یا مواد مخدر 
  •  پوشیدن بوکسورهای پنبه ای شل

برخی از مکمل های طبیعی و ویتامین ها نیز ممکن است برای ترویج مورفولوژی طبیعی اسپرم مفید باشند. 

مقاله پیشنهادی اوما: 14 سوال رایج شما درباره اسپرم

دیگر علل احتمالی ناباروری مردان چیست؟

اگر شما و همسرتان سعی در باردار شدن داشته باشید، و نگران هستید که مشکلی وجود داشته باشد، با پزشک خود صحبت کنید. مورفولوژی اسپرم تنها یکی از علل احتمالی است.

1- بیماری ها

بسیاری از بیماری ها وجود دارد که می تواند مشکل ساز شود. بیماری هایی مانند واریکوسل، عفونت و عدم تعادل هورمونی می تواند بر باروری تاثیر بگذارد. حتی بیماری سلیاک می تواند یک عامل باشد.

2- نگرانی های محیطی

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا تابش در محل کار یا در منزل شما ممکن است اسپرم و باروری شما را تحت تاثیر قرار دهد.

3- انتخاب شیوه زندگی

احتمالا می دانید که سیگار کشیدن و مواد مخدر در هنگام تلاش برای بارداری یک ایده عالی نیست، اما انتخاب های دیگر شیوه زندگی نیز می تواند بر باروری شما تأثیر بگذارد:

  • محدود کردن مصرف الکل
  •  اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، وزن خود را حفظ کنید یا وزن خود را کاهش دهید.
  •  مدیریت یا کاهش استرس عاطفی.

محدوده مورفولوژی اسپرم چیست؟

محدوده مورفولوژی اسپرم نشان می دهد که چه میزان اسپرم در اندازه و شکل طبیعی است. این اسپرم به احتمال زیاد قادر به باروری تخمک می باشد. محدوده ها از آزمایشگاه به آزمایشگاه دیگر متفاوت خواهد بود. معیارهای سختگیرانه منجر به محدوده نرمال پایین خواهد شد.

رابطه بین مورفولوژی اسپرم و باروری چیست؟

مورفولوژی اسپرم بر باروری تاثیر می گذارد، زیرا اسپرم باید شکل خاصی داشته باشد تا بتواند به یک تخمک نفوذ کند. اما مورفولوژی تنها یکی از عوامل بسیاری است که بر باروری تاثیر می گذارد. دکتر شما همچنین به تعداد اسپرم های کلی و نحوه ی حرکت آنها نگاه خواهد کرد.

آیا مورفولوژی با سر کوچک به معنای IVF است؟

اگر پزشک شما به شما می گوید که شما دارای مورفولوژی اسپرم با سر کوچک هستید، لقاح آزمایشگاهی (IVF) ممکن است یک گزینه باشد. IVF روشی است که دکتر مایع منی را خارج می کند و آن را به طور مستقیم به تخمک تزریق می کند. آنها سپس در داخل رحم کاشته می شوند. این یک روش تهاجمی است، اما می تواند یک روش موثر برای بارداری باشد. 

ادامه در لینک زیر 

مورفولوژی اسپرم باید چقدر باشد؟

 

 





:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: